11 zajawka

Filtry żelatynowe w krajobrazie

Zestaw filtrów żelatynowych Irix umożliwia zastosowanie szeregu technik związanych z wydłużaniem czasu naświetlania oraz otwierania przysłony w warunkach wysokiej jasności.

Wydłużanie czasu ekspozycji

Podstawowym i najczęściej stawianym zadaniem filtrom szarym jest rozmywanie ruchu, zwykle wody.

01

Zdjęcie bez filtra. Krople wody zostały „zamrożone”. Czas: 1/125 sekundy.

02

Fragment powyższego zdjęcia. Nawet przy powiększeniu 1:1 Irix pozwala zachować ostrość każdego piksela.

03

Zdjęcie z filtrem żelatynowym ND 16. Czas 1/8 sekundy pozwala już ładnie rozmyć wodę w postaci smug. Filtr zgodnie z oczekiwaniem, nie ma wpływu na kolorystykę zdjęcia.

04

Fragment powyższego zdjęcia. Filtr nie wpływa także na ostrość rysowania obiektywu.

05

Zdjęcie z dwoma filtrami żelatynowymi ND 16. Czas 2 sekundy. Mimo, iż producent filtrów nie daje gwarancji transparentności barwnej większej ilości filtrów niż jeden, jakość zdjęcia nadal nie spadła w zauważalny sposób.

06

Fragment powyższego zdjęcia. Ostrość wciąż na bardzo wysokim poziomie, a efekt rozmycia wody jeszcze bardziej uwidoczniony.

07

Zdjęcie ruchliwej ulicy. Przypadkowi ludzie dominują w kadrze. Czas: 1/30 sekundy.

08

Filtr ND 16 wydłuża czas do 1/2 sekundy, rozmywając sylwetki w ten sposób, że tworzą już tylko niedominujący dodatek do zdjęcia.

09

Dwa filtry ND 16 sprawiają, iż czas wydłuża się do 8 sekund, przez co ulica wydaje się być opustoszała.

Filtr żelatynowy i polaryzacyjny jednocześnie

Irix 15 mm posiada dwa rodzaje mocowania filtrów, dzięki czemu można używać jednocześnie filtra polaryzacyjnego i szarego.

10

Tylko filtr polaryzacyjny. Czas 1/15 sekundy jest zbyt krótkim, aby malowniczo oddać wodospad.

11

Filtr polaryzacyjny oraz ND 4. Czas wydłużony czas do 1/4 sekundy, woda rozmyta w estetyczny sposób.

12

Filtr ND 16 oraz polaryzacyjny w pozycji średniego tłumienia odbić. Czas: 13 sekund.

13

Filtr ND16 oraz polaryzacyjny w pozycji najsilniejszego tłumienia odbić. Warunki naświetlania jak w przykładzie powyżej.

Filtr żelatynowy stosowany w celu możliwości robienia zdjęć z otwartą przysłoną

W słoneczne dni może się zdarzyć, że pełne otwarcie przysłony, czyli w przypadku Irixa 15 mm do wartości F/2.4, spowoduje prześwietlenie zdjęcia. Nie wszystkie aparaty dysponują bardzo krótkim czasami rzędu 1/8000 sekundy bądź niskimi czułościami. Prześwietleniom ulegają nie tylko jasne sceny plażowe czy oświetlony słońcem śnieg, ale także kadry z mocnymi barwami.

14

Filtr ND 4. Różowe płatki kwiatów nie zostały prześwietlone, a niska głębia ostrości pozwoliła rozmyć tło.

15

Filtr ND 8. Głęboka czerwień została zachowana, dzięki czemu możemy ujrzeć subtelności odcieni na nieodwracającym uwagi od pierwszego planu tle.

16

Filtr ND 16. Mimo tak krótkiej ogniskowej zdjęcie sprawia wrażenie plastycznego. Gdyby całość była ostra, przy tej ilości detali kadr stałby się chaotyczny.

O filtrach żelatynowych i podczerwieni

Złożenie trzech filtrów żelatynowych ND 16 daje bardzo silne tłumienie, lecz niejednakowe dla różnych długości fali światła. Takie postępowanie nie jest zalecane, jeśli chcemy otrzymać poprawne pod względem barwy zdjęcie. Lecz gdybyśmy chcieli eksperymentować, nie ma przeciwwskazań, aby zestawić ze sobą aż trzy filtry.

17

Zdjęcie naświetlane przez cztery sekundy. Silne oświetlenie słoneczne za drzewem, bogate w promieniowanie podczerwone, przebarwiło mocno kadr sprawiając, że kolorystyka przypomina jesienną.

18

Dziesięciosekundowe naświetlanie podczas wietrznej pogody dało niezwykle malarski obraz. Udział długofalowej części widma był na tyle duży, że zdecydowałem się zdjęcie odbarwić. Neutralne czarno-białe odcienie pozwalają skupić się na ruchu żywiołu wiatru, który w praktyce był tylko niewielkim letnim wietrzykiem.

Test prawdy

Zdjęcie letniego, południowego słońca w kadrze to najwyższe wyzwanie dla optyki. Wszelkie problemy będą tu wzmacniane, dyskwalifikując rozwiązania kiepskie. Zobaczmy jak się broni filtr żelatynowy.

19

Brak filtru. Czas: 1/8000 sekundy, otwarta przysłona. Niewątpliwie widać tu wspaniałą jakość optyczną obiektywu Irix. Widać praktycznie jedno małe odbicie słońca.

20

Filtr ND 16, czas 1/500 sekundy, warunki jak wyżej. Wokół słońca pojawiają się nienatarczywe promienie, lecz kontrast ogólny spadł praktycznie niezauważalnie. Podobnie kolorystyka, jest praktycznie identyczna.

Tekst i zdjęcia: Adam Śmiałek
Zdjęcia powstały przy pomocy obiektywu Irix 15mm f/2.4, aparatu Pentax K1 i zestawu filtrów żelatynowych Irix.

Strona Irix wykorzystuje pliki cookies wyłącznie w celu ułatwienia jej przeglądania.

OK