star trails zajawka

Star trails i time-lapse

Jednym z wielu zastosowań aparatów cyfrowych jest astrofotografia. Pod tym pojęciem kryje się mnóstwo rozwiązań, ale zasadniczo oznacza ono skierowanie obiektywu (lub teleskopu) na niebo i uchwycenie tego, co w sobie skrywa.

Z niezliczonych możliwości fotografowania nieba, dwoma najbardziej niezwykłymi i urzekającymi efektami, jakie można osiągnąć bez specjalistycznego sprzętu, są star trails (ślady ruchu gwiazd) oraz filmy poklatkowe (tzw. time-lapse) obracającego się nieboskłonu. Najlepsze zdjęcia ruchu gwiazd powstają bardzo podobnie jak sekwencje time-lapse – tworzą je serie ekspozycji, które następnie składa się w jeden obraz. To jednak, jaki efekt uzyskamy, zależy od sposobu ich łączenia.

Uprzedzamy, iż poniższy tekst nie jest kursem intensywnym, a jedynie szybkim projektem, który nauczy podstaw tego rodzaju fotografii!

Zestaw obowiązkowy

Każdy dobry projekt zaczyna się od listy sprzętu lub materiałów, jednakże podstawowe zdjęcia star trails oraz filmy time-lapse nie wymagają zbyt wielu fantazyjnych narzędzi. Oczywiście, szyny i głowice obrotowe sprawdzają się znakomicie, ale dzisiaj skupimy się na zdjęciach wykonanych aparatem zamocowanym nieruchomo.

Do wykonania zdjęć potrzebne będą:

- lustrzanka lub aparat kompaktowy z wymienną optyką;

- obiektyw standardowy lub szerokokątny (polecamy szerokokątne, np. Irix 15 mm lub 11 mm). Obiektywy manualne (jak Irix) są w tym przypadku znacznie lepszym rozwiązaniem niż obiektywy wyposażone w autofokus. Ich pierścień ostrości posiada większy kąt obrotu, co zapewnia wiekszą precyzję w nastawianiu ostrości. Stosowanie autofokusa w warunkach małej ilości swiatła będzie problematyczne i zaleca się z niego nie korzystać. 

Obiektywy Irix przez swoją konstrukcję są idealne do tego typu projektów:

  • Funkcja Infinity click pozwoli w ciemności bez problemów odnaleźć punkt nieskończoności na pierścieniu ostrości;
  • Funkcja Focus lock umożliwia zabezpieczenie pierścienia ostrości w pożądanym położeniu. Można na przykład przed zachodem słońca ustawić ostrość przy pomocy LiveView i zablokować pierścień przy pomocy Focus lock. Daje to stuprocentową pewność, iż przez całą noc będzie on w tym samym położeniu;
  • Grawerowane napisy i farba UV reactive w wersji obiektywu Blackstone są bardzo pomocne w ciemną noc. Wystarczy minimalne źródło światła UV i doskonale widać wszystkie nadruki na obiektywie, jeżeli istnieje taka potrzeba.

- solidny i stabilny statyw;

- interwałometr (pilot do wyzwalania migawki - niektóre aparaty cyfrowe mają wbudowany);

- mała ręczna latarka lub czołówka usprawniające posługiwanie się sprzętem;

- inne rzeczy ułatwiające przetrwanie nocy - w zależności od tego, gdzie będziemy wykonywać zdjęcia (gdy planujemy spędzenie nocy na zewnątrz, przede wszystkim warto pamiętać o ciepłym ubraniu oraz wygodnych butach).

Po wykonaniu zdjęć

Dobrym rozwiązaniem jest odpowiednie oprogramowanie, takie jak Lightroom i Photoshop. Istnieje również kilka niedrogich, a nawet bezpłatnych aplikacji, które posłużą do obróbki wykonanych zdjęć.

Kevin Palmer

Autor: Kevin Palmer
 

Ustawianie sprzętu

Znajdź miejsce z dala od świateł miejskich i wybierz się tam przed zachodem słońca. Ustawianie sprzętu w ciemności jest bowiem trudniejsze i wymaga więcej czasu. Jedną z przydatnych aplikacji, która pomoże Ci w odnalezieniu efektownego, ciemnego miejsca na niebie jest Dark Site Finder. Na telefon możesz pobrać Dark Sky Finder (iOS) lub Dark Sky (Android).

Punktem obowiązkowym jest sprawdzenie prognozy pogody oraz fazy księżyca. Jasny księżyc na niebie sprawi, że trudno będzie uzyskać korzystne zdjęcia gwiazd. Trzeba również zadbać o naładowany akumulator oraz dużą ilość miejsca na karcie pamięci.

Po przybyciu na miejsce zdecyduj, jaki obszar nieba chcesz fotografować. Jeśli pragniesz uzyskać okręgi zakreślane przez gwiazdy, powinieneś skierować aparat w stronę Gwiazdy Polarnej. Im dalej od osi Gwiazdy Polarnej, tym szersze będą łuki "zakreślone" przez gwiazdy.

 L3C5857 H 1280

Prawo autorskie: Irix

Dobrym pomysłem jest umieszczenie w kadrze okolicznych scenerii. Pozwoli to na stworzenie lepszego odczucia głębi obrazu i uczyni zdjęcie bardziej atrakcyjnym. 

Rozłóż statyw na stabilnej powierzchni, obciąż go, zamontuj aparat, obiektyw, interwałometr i ustaw kadr zgodnie z podjętymi wcześniej decyzjami. Zdemontuj paski i inne urządzenia, które mogą powodować drgania aparatu.

Ustawienia aparatu

Wyjaśnienie #1

Uprzedzamy, iż proponowane poniżej ustawienia mają charakter subiektywny, jednakże w pełni bezpieczny, więc powinny przynieść zadowalające efekty podczas pierwszych prób tworzenia star trails oraz time-lapse. Mimo to, Ty sam możesz je dalej modyfikować i dostosowywać do własnych wymagań.

Balans bieli - niektórzy fotografowie używają ustawień automatycznych. Można również ustawić balans bieli na światło dzienne i zmieniać w miarę potrzeb;

Tryb ekspozycji - ręczny (M);

ISO - 800 jest dobre na początek, wyższe ISO poskutkuje większym szumem na zdjęciach;

Przysłona - przymknięta o jeden lub dwa stopnie;

Czas naświetlania - najlepiej ustaw na czas B i jeśli to możliwe, skorzystaj z interwałometru;

Inne - jeżeli masz możliwość, włącz redukcję szumów dla długich czasów naświetlania.

Jeśli obiektyw ma prawidłowo skalibrowany pierścień ostrości (tak jak obiektywy Irix), możesz po prostu ustawić go na pozycję "nieskończoność" i zablokować ostrość. Jeśli nie, warto zweryfikować ustawienie ostrości przy użyciu jasnego obiektu i powiększenia w trybie Live View.

Ustawienia interwałometru

Wyjaśnienie #2: Spójrz na wyjaśnienie #1

Opóźnienie: ustaw kilka sekund opóźnienia w rozpoczęciu sekwencji, aby mieć pewność, że wibracje spowodowane naciśnięciem przycisku startowego zanikną.

Długi czas naświetlania (bulb): 20 do 30 sekund. Im dłużej migawka jest otwarta, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia szumu na zdjęciu. Jeśli fotografujesz na mniejszej matrycy, dobrym rozwiązaniem będzie 20 sekund.

Interwał: czas między ekspozycjami określa, jak długo będzie trwał film. Przedział musi być na tyle długi, aby każda ekspozycja mogła zostać ukończona i zapisana na karcie pamięci, w przeciwnym razie pojawią się przerwy w sekwencji. Rozmiar plików, szybkość procesora oraz karta pamięci mają wpływ na oszczędność czasu. Jeśli nie masz pewności, ile czasu to zajmie, ustaw odstęp czasu równy prędkości migawki. (Na przykład 30-sekundowa ekspozycja i interwał 30 sekund dają jedno zdjęcie na minutę).

W filmie standardowa ilość klatek wynosi 24 na sekundę, co oznacza, że potrzebujesz 240 klatek na stworzenie 10 sekund filmu. Przy założeniu podanych wcześniej 60 klatek na godzinę, w sumie oznacza to 4 godziny fotografowania. Liczba ekspozycji, jaką można zmieścić na karcie pamięci jest zależna od wielu czynników. Można spodziewać się 250–300 obrazów na 8 GB miejsca na karcie. To powinno przełożyć się na nieco ponad 20 sekund filmu (8 godzin fotografowania) na karcie 16 GB.

Liczba: W niektórych przypadkach można z góry określić i zaplanować, z ilu zdjęć ma się składać się sekwencja. W tym projekcie zalecamy pozostanie przy ustawieniu na „nieskończoność”, co zwykle oznacza ustawienie licznika na "bez limitu". Pozostawia to trochę zapasu, na wypadek, gdyby coś się nagrało, zanim zdecydujesz się przerwać sekwencję, by wykonać inne zdjęcia.

Tworzenie sekwencji

Po wykonaniu powyższych kroków, wystarczy nacisnąć przycisk „Start”, by rozpocząć fotografowanie. Teraz można się chwilę zrelaksować, bądź przygotować do malowania światłem lub dodania innych efektów na pierwszym planie zdjęć. Co najważniejsze, staraj się nie przerywać wykonywania zdjęć i nie zmieniaj ustawień sprzętu.

Z powrotem w domu

Po powrocie z nocnej wyprawy nadszedł czas na przetworzenie zdjęć i stworzenie star trails oraz time-lapse. Jak już zostało wspomniane, istnieje kilka aplikacji służących do przetwarzania ekspozycji. My pokażemy, jak to zrobić na przykładzie programu Photoshop CC.

Zanim zaczniesz

Przed rozpoczęciem najlepiej sprawdzić zdjęcia RAW i edytować je pod kątem ekspozycji, kontrastu, balansu bieli, itd. Możesz również edytować je w partiach, korzystając z Adobe Camera Raw, który jest bezpłatnym dodatkiem do programu Photoshop CC. Gdy będziesz zadowolony z poszczególnych obrazów, kontynuuj i wyeksportuj wszystkie jako pliki JPG do osobnego folderu.

Star trails

Do stworzenia star trails możesz wykorzystać tylko część wykonanych zdjęć, ale eksperymentowanie to najlepszy sposób na uzyskanie najlepszych i najbardziej pożądanych efektów. Zacznij więc od 100 lub większej ilości ekspozycji. Istnieje kilka metod, których można użyć do nakładania obrazów w programie Photoshop. My przybliżymy sposób mniej znany, ale za to szybki i łatwy – mowa o skrypt Statistics.

Z menu wybierz „File/Scripts/Statistics”. Ustaw „Stack Mode” na „Maximum”. Kliknij „Browse” i zadeklaruj zestaw obrazów RAW, które mają zostać wykorzystane. Nie zaznaczaj opcji „Attempt to Automatically Align Source Images”.

bzg55xvw 1000

Po kliknięciu przycisku „OK”, program Photoshop zaimportuje wybrane zdjęcia pojedynczo i połączy je w oparciu o najjaśniejsze punkty. Po zakończeniu otrzymasz „Smart Object” z zespolonymi obrazami. Proces ten zajmie sporo czasu.

Na tym etapie możesz eksperymentować z różnymi technikami nakładania obrazów. Kliknij „Layer/SmartObjects/Stack Mode”       i wybierz tryb, który chcesz wypróbować (możesz je zmieniać do momentu, aż znajdziesz ten, który najbardziej przypadnie Ci do gustu).

Na koniec kliknij „Layer/Flatten Image” i dokonaj dowolnych poprawek, a następnie zapisz gotowe zdjęcie w pożądanym formacie.

Time-lapse

Tworząc time-lapse, będziemy pracować z plikami JPG. Wróć zatem do programu Photoshop i naciśnij polecenie „File/Open”, a następnie przejdź do folderu, w którym zostały zapisane pliki JPG. Wybierz tylko pierwszy plik z serii. Następnie zaznacz pole obok "Image Sequence". Kliknij „OK” i ustaw szybkość odtwarzania na poziomie 24. Później zarówno to, jak i inne ustawienia będziesz mógł zmienić.

Kiedy zdjęcia otworzą się, na palecie „Layers palette” pojawi się warstwa „Video”. Jeśli nie będziesz widzieć osi czasu w dolnej części okna, wybierz z menu „Window/Timeline”. Warstwę wideo można edytować jak każdą inną w Photoshopie, ale przy pierwszym podejściu do time-lapse zalecamy, aby dokonywane zmiany były minimalne.

Po wprowadzeniu modyfikacji wybierz „File/Export/Render Video”. Sprawdź nazwę pliku w oknie dialogowym i pamiętaj, aby ją zanotować lub zmienić folder – będziesz wiedział, gdzie szukać wyniku swojej pracy. Ustawienia eksportowania pokazane na poniższym obrazku powinny działać poprawnie.

otgxi9de 1000

Kliknij przycisk "Render", by rozpocząć proces eksportowania. Po jego zakończeniu przejdź do folderu, w którym zapisałeś film i kliknij go dwukrotnie. Jeśli masz skonfigurowany komputer, powinieneś zobaczyć swój time-lapse w całej okazałości.

Teraz, gdy udało Ci się stworzyć zdjęcie star trails oraz film time-lapse, powinieneś już mieć rozeznanie, jak wygląda ten proces. Tak jak napisaliśmy na początku artykułu, przejście wszystkich etapów nie oznacza, że jesteś ekspertem w tych dziedzinach. Stworzyliśmy dla Ciebie weekendowy projekt, który pokazuje, jak jedna sesja zdjęciowa pozwala uzyskać obrazy dla dwóch efektów końcowych. Dla posiadaczy obiektywów Irix jest to również dobra ilustracja ich wysokiej jakości oraz funkcjonalności, do których zaliczyć można click stop at infinity oraz blokadę ostrości.

Oryginalny tekst: Dana Crandell
http://blog.irixusa.com/star-trails-and-time-lapse-two-shoots-in-one/

Strona Irix wykorzystuje pliki cookies wyłącznie w celu ułatwienia jej przeglądania.

OK